Nowoczesny przemysł w pigułce czyli relacja z VIII edycji konferencji Top Industry Summit

  • _MG_4807_profilowe_na_stronę

23 października w warszawskim hotelu Sheraton odbyła się konferencja „Top Industry Summit” pod patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Trzy panele dyskusyjne, trzy wystąpienia oraz osiem rozdanych „Diamentów Top Industry” to jedynie skrót z tego, co się działo podczas VIII edycji naszej konferencji.

Część merytoryczną otworzyło wystąpienie Roberta Dzierzgwy, Dyrektora Departamentu Strategii Rozwoju w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju na temat kondycji oraz prognoz dla sektora przemysłu. Dyrektor zwrócił uwagę na to, że powinniśmy iść w kierunku robotyzacji procesów produkcji, ponieważ niedostatek zasobów w niektórych obszarach powoduje, że bez tej rewolucji nie uda się osiągnąć wzrostu produktywności i konkurencyjności polskiego przemysłu. Bez rewolucji 4.0 nie będzie również możliwe przejście na wyższy poziom w łańcuchu wartości dodanej.

Po tym wstępie nadszedł czas na dyskusje panelowe. Osią tematyczną pierwszej z nich były fabryki przyszłości a jej moderatorem był Andrzej Soldaty – Prezes Zarządu, Platforma Przemysłu Przyszłości. W dyskusji udział wzięli Jakub Bańcer – Specjalista ds. Nowych Projektów, Fanuc Polska, Ireneusz Borowski – Country Manager Poland, Dassault Systèmes, Thomas Ilkow – Dyrektor Generalny, Bosch Rexroth, Marcin Mądry – Dyrektor Marketingu i Strategii, Lafarge Polska, Artur Pollak – Prezes Zarządu, APA Group, Edyta Ziajowska – Sales Director, Edenred Polska. Paneliści zgodnie stwierdzili, że przemysł 4.0 to nie tylko współistnienie maszyn, robotów i człowieka. Składa się na niego 11 technologii, do których zostały dodane ostatnio komputery kwantowe. Następuje też koniec myślenia o zakładzie produkcyjnym jako jednym elemencie. Ujednolica się technologie i języki komunikacji pomiędzy wszystkimi elementami składowymi przedsiębiorstwa. Postępująca automatyzacja wypycha jednak z rynku coraz więcej osób co sprawia, iż pozostają tylko nieliczni – elastyczni intelektualnie. Są zakłady produkcyjne w Japonii, w których na 100 pracowników przypada 80 robotów. Dla porównania średnia w Polsce to 36 robotów na 10 000 pracowników. Podsumowując ten panel można powiedzieć, że rewolucja 4.0 to ewolucyjna zmiana technologiczna, której efekt jest rewolucyjny.

Kolejnym mówcą konferencji był Dawid Dąbal, Wiceprezes Zarządu FlexSim InterMarium, który przedstawił technologię, która pozwala na optymalizację planowanych inwestycji. Zaprezentowana została symulacja będąca wirtualnym odzwierciedleniem rzeczywistego systemu, co pozwala na szczegółową analizę i sprawdzenie proponowanych usprawnień. Dzięki symulacji można łatwo określić, który system, spośród tysięcy, będzie optymalny i przyczyni się do wzrostu efektywności, ograniczenia strat, zwiększenia przychodów, czy też redukcji kosztów.

Następnie płynnie przeszliśmy do drugiego case study, które zaprezentował Marcin Szczebak – Advanced Logistics Consultant, Metroplan Polska, a dotyczyło ono planowania systemów AGV. Firma zaprezentowała w pigułce poszczególne etapy wdrażania tego systemu – od samego planowania, przez analizę kosztów, wdrożenie, utrzymywanie i efekty. Głównymi wnioskami z prezentacji są dwa fakty: implementacja takiego systemu nie jest długa, gdyż trwa ok. 12 miesięcy, a jego główną zaletą jest bezpieczeństwo, ponieważ systemy AGV wyeliminowały wypadkowość wózków magazynowych.

Drugi panel dyskusyjny pt. „Przemysł 4.0 w logistyce” zainaugurował jego moderator – Marek Tarczyński – Przewodniczący Rady, Polska Izba Spedycji i Logistyki, który w kilku zdaniach przedstawił genezę pojęcia „Przemysł 4.0”. Pojawiło się ono po raz pierwszy w 2011 roku na targach hanowerskich, a doprecyzowane zostało w 2013 r. Następnie na scenę zaproszeni zostali paneliści: Andrzej Bułka – Prezes Zarządu, Fracht FWO Polska, Marek Foryński – BTS Managing Director, Panattoni Europe, Łukasz Kuliński – Branch Director, ROHLIG SUUS Logistics, Marcin Szczebak – Advanced Logistics Consultant, Metroplan Polska, Leszek Szelerski – Dyrektor Łańcucha Dostaw, Lafarge Polska. Na wstępie Pan Marcin Szczebak przybliżył pojęcie Przemysłu 4.0 w oparciu o badanie Światowego Forum Ekonomicznego z 2018 roku. Stwierdza ono, że 70% przedsiębiorstw produkcyjnych znajduje się na samym początku  przemian związanych z Przemysłem 4.0. To właśnie w tej branży oraz w branży budowlanej jest największe pole do działania, gdyż uchodzą one za najmniej zdigitalizowane w Europie. Już teraz przedsiębiorstwa testują rozwiązania dbające o bezpieczeństwo kierowców, jak i zachowywanie przez nich procedur. Testowane są bowiem aplikacje, za pomocą których kierowca musi zrobić sobie selfie aby wyruszyć w trasę. Wówczas aplikacja sprawdza, czy jest prawidłowo ubrany. Niezbędna jest również elastyczność przedsiębiorstw, gdyż najmniejsze wahania pogody potrafią z dnia na dzień zmieniać zamówienia klientów, a warto wiedzieć, że niektóre firmy wysyłają nawet 2500 ciężarówek z materiałami dziennie! Paneliści poruszyli również temat zagrożeń dla branż, jakimi są np. nieudane inwestycje czy wdrożenia. Mogą one spowodować wzrost kosztów, co sprawi, że firmy zaczną się konsolidować, powstaną giganci, a małe firmy przestaną istnieć. Już teraz np. na rynku armatorów, 3 największe linie żeglugowe w ciągu ostatnich 20 lat z 10% udziału w rynku osiągnęły poziom 50%. Kolejnym zagrożeniem jest brak rąk do pracy. Remedium może być napływ pracowników z zagranicy, lecz jest to rozwiązanie tylko tymczasowe, gdyż ci ludzie z czasem podróżują dalej na zachód. Trwałym natomiast rozwiązaniem jest postępująca automatyzacja i digitalizacja branż, w co przedsiębiorstwa intensywnie inwestują w myśl powiedzenia Legii Cudzoziemskiej: „go or die”.

Po przerwie lunchowej nadszedł czas na trzeci panel, którego osią tematyczną była rewolucja mobilna. Moderatorem dyskusji była dr Monika Mizielińska-Chmielewska – Ekspert w obszarach Innowacji i Smart City, Media Trend, a do rozmowy dołączyli następujący eksperci:  Rafał Bajczuk – Senior Policy Expert, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Łukasz Bancarzewski – Kierownik ds. Rozwoju Elektromobilności, Siemens, Michał Brzozowski – Dyrektor Zarządzający, Metroplan Polska, Janusz Grądzki – Dyrektor Nowych Technologii, ENGIE Polska, prof. Mirosław Siergiejczyk – Prodziekan d/s Rozwoju i Współpracy z Gospodarką, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej. Pierwszym zagadnieniem były wyzwania we wdrażaniu infrastruktury dla samochodów elektrycznych. W Polsce wciąż brakuje punktów ładowania, a energia elektryczna w niewielkim stopniu pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Sytuacja ta jednak dynamicznie się zmienia, gdyż stajemy się placem budowy paneli solarnych – dynamika rozwoju tej technologii plasuje nas na 4 miejscu w UE. Brakuje jednak czegoś takiego jak magazynowanie tej energii. Rozwiązałoby to problem tzw. „efektu kaczki”, który mówi o tym, iż im więcej energii wyprodukujemy, gdy jest ona najmniej potrzebna (latem) tym większe problemy pojawiają się ze stabilnością sieci. Dyskutowano również o zmieniających się zachowaniach konsumentów i ich wpływie na sposób przemieszczania się. Przykładowo w Niemczech, które uchodziły dotąd za państwo bardzo „samochodowe” w ciągu ostatnich 10 lat z usług sharingowych zaczęło korzystać 2,5 mln ludzi, a ten trend będzie tylko rósł. Wszystko to będzie miało znaczenie w przyszłości, której wizje były ostatnią częścią dyskusji. Według jednej z nich z czasem przestaniemy kupować samochody i będziemy korzystać z bardzo szeroko rozwiniętych carsharingów. Niektóre wizje już się spełniają. Tesla ma gotowy koncept polegający na tym, że jak przyjeżdżamy do pracy i auto nie jest nam potrzebne, to udostępniamy je jako autonomiczną taksówkę. Powstały też już autonomiczne samochody wyposażone w technologię VR, która pozwala nam np. przenieść się do mieszkania i oglądać film na kanapie wciąż jadąc samochodem. Wszystkie te wizje przyszłości to nie jest bardzo odległa przyszłość. Ich zaimplementowanie do codziennego użytku to kwestia najbliższych 10-15 lat.

Po zakończeniu części merytorycznej przyszedł czas na wieczorną galę. Jej punktem kulminacyjnym było rozdanie statuetek, które uhonorowały najlepsze przedsiębiorstwa, wybitnych menedżerów i liderów biznesu, którzy swoimi działaniami wpisują się w postępującą Rewolucję 4.0. Ceremonię uroczyście otworzyli prof. Janusz Jurczak – członek Kapituły Konkursowej oraz Beata Radomska – Prezes Executive Club. W tym roku rozdanych zostało 8 nagród.

Laureaci „Diamentów Top Industry”:

INWESTYCJA ROKU

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego

INNOWACJA ROKU

Enea Operator

BANK FINANSUJĄCY ROKU

Pekao SA

DORADCA ROKU

SK&S Legal

 MECENAS START-UPU

TAURON Polska Energia

LIDER TECHNOLOGII

APATOR SA

SPÓŁKA ROKU

Amica SA

OSOBOWOŚĆ BRANŻY

Andrzej Wiśniowski – Prezes Zarządu Wiśniowski

NAGRODA SPECJALNA

Piotr Woźniak – Prezes Zarządu PGNiG SA

Like us: