26 września w Warszawie w hotelu Regent odbyło się kolejne spotkanie klubowe organizowane przez Executive Club pod hasłem „Urbanizacja-Innowacja. Wyzwania dla rynku Real Estate w Polsce”

  • urbanizacja glowne2

O URBANISTYCZNYM ROZWOJU WARSZAWY I NIE TYLKO ROZMAWIALI EKSPERCI DEBATY „URBANIZACJA-INNOWACJA”

26 września w Warszawie w hotelu Regent odbyło się kolejne spotkanie klubowe organizowane przez Executive Club pod hasłem „Urbanizacja-Innowacja. Wyzwania dla rynku Real Estate w Polsce”, podczas którego prelegenci rozmawiali o rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych, zrównoważonej urbanizacji oraz możliwościach dialogu prowadzonego między przedsiębiorcami i instytucjami publicznymi.

Spotkanie otworzyło wystąpienie Zastępcy Prezydent m. st. Warszawy, Michała Olszewskiego, który mówił o priorytetach ratusza w kontekście rozwoju stolicy i przygotowywania  studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy na lata 2020-2030. Warszawa ma przed sobą bardzo wiele wyzwań i im lepiej nam idzie, to tych wyzwań jest coraz więcej – mówił Prezydent.  Zwrócił uwagę na rosnące znaczenie stolicy na kontynencie. „Głównym autem Warszawy jest nieustanie rosnąca jakość życia, a co za tym idzie, rozwijający się rynek, który przyciąga nowych inwestorów. My (Ratusz), biznes, społeczeństwo wyprowadziliśmy nasze miasto do rangi lidera Europy zachodniej, co jeszcze dekadę temu nie było takie oczywiste. W porównaniu z stolicami tak jak Praga, czy Budapeszt podwoiliśmy powierzchnię biurową w ciągu 10 lat.”  – stwierdził optymistycznie Michał Olszewski.

Wystąpienie spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników, szczególnie tych zamieszkałych w stolicy, dzięki czemu wywiązała się dyskusja głownie na temat rozwiązań infrastrukturalnych na mokotowskiej dzielnicy biznesowej – bo tak brzmi oficjalna nazwa popularnego „Mordoru” przyjęta przez Ratusz.

Kolejnym punktem była prezentacja o rynku nieruchomości w Polsce, którą wygłosiła Mira Kantor-Pikus – Partner, Szef Doradztwa Kapitałowego, Dłużnego i Finansowania Strukturyzowanego, Rynki Kapitałowe, Cushman & Wakefield, która przedstawiła m.in. najważniejsze projekty inwestycyjne będące w trakcie realizacji tak jak kompleks budynków biurowych Varso czy Warsaw Hub. „Rynek powierzchni biurowych rozwija się bardzo dynamicznie, a Polska uplasowuje się w czołówce stawki jeżeli chodzi o Europę Centralną i Wschodnią. Stolica cieszy się zainteresowaniem zagranicznych inwestorów i zauważa się bardzo duży napływ kapitału z USA, Azji oraz Afryki. Miasta regionalne nie pozostają jednak w tyle i gonią Warszawski rynek nieruchomości komercyjnych” – mówiła.

Głównym punktem programu był panel dyskusyjny moderowany przez Grzegorza A. Buczka – urbanistę i architekta z Politechniki Warszawskiej, podczas którego prelegenci rozmawiali m.in. o rozwiązaniach smart city, postępującej urbanizacji oraz współpracy pomiędzy inwestorem prywatnym a miastem.

Piotr Sawicki, Zastępca Dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy, na pytanie w jakim kierunku będzie szła polityka przestrzenna, mówił o  niezwykle istotnej kwestii jaką jest elastyczność na poziomie bardzo ogólnego planowania przestrzenno-funkcjonalnego miasta oraz odporność na zmiany trendów gospodarczych oraz zmiany klimatyczne. Priorytetem będzie zarówno rewitalizacja, jak i przekształcenie terenów już istniejącej zabudowy, w szczególności terenów przemysłowych centralnie położonych. „Rozwój miasta następuje bardzo szybko, zmieniają się pewne trendy oraz wydarzają się rzeczy, których się nie spodziewaliśmy. Pracujemy nad rozwijaniem i uzupełnianiem istniejącego zasobu mieszkaniowego oraz nad wyznaczaniem nowych obszarów rozwojowych dla terenów mieszkaniowych” – mówił.

Maciej Markowski, Head of Workplace Strategy, Cushman & Wakefield odniósł się do rozwiązań smart city, przetaczając przykład krajów anglosaskich, które poprzez współpracę z sektora publicznego i przedsiębiorstw znacząco poprawiają jakość życia w tych miastach stosując często bardzo proste rozwiązania. „Smart City bardzo często nie ma nic wspólnego z technologią, a jedynie z mądrzejszym myśleniem o mieście. Ważną kwestią jest analizowanie dostępnych danych, ponieważ każda dyscyplina ludzkiego życia, gdzie pojawiają się coraz dokładniejsze dane i informacje zostaje niezwykle szybko zrewolucjonizowana.” – stwierdził.

„Odkryliśmy nowy obszar Warszawy, okolice Dworca Gdańskiego, który stanowi jeden z najlepiej skomunikowanych obszarów w całym mieście z perspektywy osób dojeżdżających komunikacją miejską. Jako firma wybieramy lokalizacje, które będą w stanie obsłużyć każdego klienta, który przyjeżdża do stolicy” – mówił Stanislav Frnka, Prezes Zarządu, HB Reavis

Prezes Zarządu EmiTel, Przemysław Kurczewski stwierdził, że jakość życia w Warszawie ostatnimi laty szczególnie się poprawiła, ale by to podtrzymać powinno się zarządzać miastem w małych obszarach, tam gdzie istnieje duży i znaczący problem. Przykładem jest wcześniej przytaczany Mordor i zdezorganizowana wokół niego infrastruktura oraz niewystarczająco dobrze funkcjonująca sieć sygnalizacyjna. To, co można docelowo osiągnąć przy pomocy sieci teleinformatycznych w kwestii rozwiązań smart city, powinno zostać zdefiniowane poprzez odpowiedzi na podstawowe pytanie: jak chcemy zarządzać miastem w sytuacjach kryzysowych.

Bartłomiej Zagrodnik, Partner w firmie Walter Herz podkreślił znaczenie dobrych praktyk w kontekście prowadzonej działalności na rynku nieruchomości. Dobrze zaprojektowane miasto oraz przestrzeń wokół i w środku budynku biurowego stanowi pewnego rodzaju jakość, która połączona z profesjonalizmem przekłada się na dobre praktyki, a z takimi przykładami będziemy się spotkali coraz częściej, ponieważ jeszcze niedojrzały rynek nieruchomości w Polsce nieustannie się rozwija.

„Rynek nieruchomości to Eldorado dla inwestorów innowacyjnych, nieobawiających się zmian oraz konkurencji w sferze jakości i złożoności wielofunkcyjności produktów nieruchomościowych, niebojących się nowych wyzwań ponadlokalnych, regionalnych, klimatycznych i demograficznych, a także dialogu z lokalnymi społecznościami wspieranego edukacją.” – podsumował moderator Grzegorz Buczek.

Organizator: Executive Club

Patron honorowy: Europejski Instytut Nieruchomości, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Towarzystwo Urbanistów Polskich

Partnerzy: Cigno Consulting, Cuchman & Wakefield, Emitel, Gryffin Real Estate, HB Reavis, Konsalnet, Mostostal Warszawa, Polnord, Walter Herz

Patroni medialni: Biura.pl, Budnet.pl, E-Biurowce, Magazyn Galerie Handlowe, galeriehandlowe.pl, Kompas Inwestycji, Tereny Inwestycyjne Info, Innowacyjna Firma Info, Urbanity.pl, Urbanistyka.info, UrbNews



Like us: